
Serviceavtal: solceller till privatpersoner
Producera solel på ett tryggt och säkert sätt. Med Wettersols serviceavtal får ni support och service till en fast månadskostnad, tryggt och enkelt. Både för Wettersols kunder, och för er som köpt solceller av någon annan.
Finns din solcellsinstallatör inte kvar? Vi hjälper dig!
Full trygghet för din solcellsanläggning och batteri – teckna serviceavtal och få snabb support
Med Wettersol kan du känna dig trygg. Vi arbetar lokalt och finns nära våra kunder. Genom att teckna ett serviceavtal hos oss får du snabb och förstklassig support. Vi finns bara ett samtal bort om du har frågor, och vi prioriterar dig och ser till att du får bästa service oavsett fel. Våra servicetekniker är experter på hur du använder, ställer in och optimerar din utrustning. Vi finns här för dig – oavsett om du är tidigare kund hos oss på Wettersol eller om du köpt din solcellsanläggning av någon annan.

4 snabba fördelar med serviceavtal
✅ Snabb hjälp: vi prioriterar dig och ser till att du får snabb support och bästa service – oavsett fel. Vi är bara ett samtal bort!
✅ Bättre priser: du får rabatterade priser på både arbete och material, vilket sparar pengar
✅ Utökad service: hittar vi fel som inte omfattas av garantin, hjälper vi dig gratis på distans
✅ Underhåll: Regelbundna servicebesök gör att vi kan identifiera och åtgärda potentiella problem innan de uppstår, vilket kan förlänga livstiden på dina komponenter
Regelbundna kontroller & bara ett telefonsamtal bort
Felsökning och diagnos gör vi på distans och om det behövs ser vi till att snabbt vara på plats. Vi gör också regelbundna kontroller, tester och mätningar av din solcellsanläggning samt ditt batteri, till en fast månadskostnad. Vi kan på detta sätt upptäcka och förhindra problem innan de uppstår, vilket inte bara sparar pengar, utan också kan förlänga livstiden på dina komponenter.


Serviceavtal solceller & batteri – till alla privatpersoner
Kort och gott, luta dig tillbaka och låt oss göra det tryggt och enkelt för dig att äga solceller. Du kan teckna serviceavtal till din villa även om du köpt dina solceller av en annan leverantör.
Se våra olika alternativ och välj det avtal som passar dig bäst!
Frågor om serviceavtalet? Ring oss direkt!
Telefonnummer: 036-330 08 30
Mejl: info@wettersol.se
Serviceavtal Privatperson
Ingår i Bas:
- Fri telefonsupport (vardagar 8-15)
- Support av din anläggning via digital portal
- Felsökning av eventuella felkoder
- Hjälp med konfiguration av anläggningen via telefon
- Rabatterad timkostnad vid arbete på plats
- Rabatterat material/reservdelar
Samtliga punkter i Bas samt:
- Servicebesök 1 gång vartannat år
- Kontroll av larm i växelriktare
- Test och kontroll av AC och DC brytare
- Test och kontroll av jordfelsbrytare
- Kontroll av yttre skador paneler
- Kontroll onormalt slitage eller skada på övriga komponenter
- Täthetskontroll genomföringar och infästningar
- Kontroll av synligt kablage /sprickor, skav eller skada från gnagare
- Bokning av felsökning och serviceåtgärder vid behov
- Mjukvaruuppdatering av anläggningens enheter
Samtliga punkter i Bas + Standard samt:
- Utökat platsbesök vart 4:e år
- Felavhjälpningsbesök 1 gång/år
- Mätning av temperatur i kopplingspunkt under solinstrålning
- Mätning av temperatur på kontaktdon vid hög solinstrålning
- Mätning av temperatur på solcellspaneler och identifiera hotspots
- Kontroll av DC kablage mellan växelriktare och paneler
- Kontroll av panelernas infästning och tecken på korrosion
- Fuktkontroll av elinstallationen och komponenter
- Kontroll av lastfrånskiljare och brytare
- Kontroll av driftvärden: spänning och frekvens
- Kontroll av skyltning
- Kontroll av dokumentation
Vanliga frågor:
Vad innebär servicebesök? (Vartannat år)
Servicebesök 1 gång vartannat år – Vi besöker dig och gör ett servicebesök av din anläggning. Våra tekniker går igenom följande punkter:
- Kontroll av larm i växelriktare
- Test och kontroll av AC och DC brytare
- Test och kontroll av jordfelsbrytare
- Kontroll av yttre skador paneler
- Kontroll onormalt slitage eller skada på övriga komponenter
- Täthetskontroll genomföringar och infästningar
Vad innebär utökat servicebesök? (Vart 4e år)
Förutom ett vanligt servicebesök vart vartannat år gör vi vart 4:e år en utökad service av din anläggning där vi går igenom följande:
- Kontroll av synligt kablage/sprickor, skav eller skada från gnagare
- Mätning av temperatur i kopplingspunkt under solinstrålning
- Mätning av temperatur på kontaktdon vid hög solinstrålning
- Mätning av temperatur på solcellspaneler och identifiera hotspots
- Kontroll av DC kablage mellan växelriktare och paneler
- Kontroll av panelernas infästning och tecken på korrosion
- Fuktkontroll av elinstallationen och komponenter
- Kontroll av lastfrånskiljare och brytare
- Kontroll av driftvärden: spänning och frekvens
- Kontroll av skyltning
- Kontroll av dokumentation
Vad är ett felavhjälpningsbesök?
Felavhjälpningsbesök 1 gång/år
Ett kostnadsfritt felavhjälpningsbesök per år vid problem med internetuppkoppling, applikationer, funktioner som schemaläggning etc. Gäller ej reparationer eller byte av komponenter. Kostnader för material kan tillkomma. Besöket bokas på kundens initiativ. Ej nyttjat felavhjälpningsbesök kan inte överföras till kommande avtalsperiod.
Avtalstid, betalning och uppsägningstid – Serviceavtal
Avtalet gäller 12 månader, därefter förlängs avtalstiden automatiskt med 12 månader i taget. Avtalet skall sägas upp senast 1 månad innan avtalsperiodens utgång. Betalning skall erläggas månadsvis i förskott via valt betalsätt. Wettersol äger rätt att säga upp avtalet med kunden om anläggningen ej uppfyller kraven specificerade i avtalet.
*I priserna ingår support/service. För eventuella åtgärder ges prisförslag till kund efter platsbesök. I priset ingår resa inom 80 km från Bankeryd. Därefter tillkommer en kostnad på 10 kr/km. För fullständiga avtalsvillkor klicka nedan.
Prislista service & reparation privatperson

Om Wettersols serviceavtal
Hur tecknar jag serviceavtalet?
Välj det avtal som passar dig bäst, Bas, Standard eller Premium. Klicka på Prenumerera och fyll i dina kortuppgifter – & där är du klar! Efter signering får du ett välkomstmejl till din registrerade mejladress.
För att göra det enkelt och smidigt för dig debiteras du automatiskt varje månad via ditt betalkort. Inget krångel med fakturor. Det är viktigt att du anger den adress där anläggningen är installerad för att avtalet ska kopplas till rätt solcellsanläggning.
Jag har redan bra garantier på installation och produkter. Varför ska jag teckna ett serviceavtal?
Att du som kund till Wettersol ska ha bra och trygga garantier på dina installationer och produkter är en självklarhet för oss. Vi har alltid 5 års installationsgaranti, så om din anläggning/produkt krånglar inom detta tidspann kommer vi alltid att hjälpa dig! Service och support är en av sakerna som gör Wettersol speciellt. Ett serviceavtal erbjuder dock fördelar som går utöver vad traditionella garantier täcker.
Här är några anledningar till varför ett serviceavtal kan vara värdefullt även om du redan har bra garantier:
- Snabb hjälp: vi prioriterar dig och ser till att du får snabb support och bästa service oavsett fel. Vi är bara ett samtal bort för att svara på dina frågor om hur du får ut det mest av din anläggning. Våra servicetekniker är experter på hur du använder, ställer in och optimerar din utrustning. Vi finns här för dig!
- Rabatterade priser: även om garantier täcker vissa reparationer och utbyten, täcker de inte alltid kostnaden för arbete eller platsbesök. Ett serviceavtal ger rabatterade priser på både arbete och material, vilket sparar pengar över tid.
- Utökad service: vissa saker täcks inte av garantin. Ibland kan problemet vara så enkelt att wifi-uppkopplingen inte fungerar i hemmet eller att batteriet behöver optimeras. Hittar vi fel som inte omfattas av garantin, kostar det inget extra när vi gör det på distans.
- Underhåll ger längre livstid: garantier täcker ofta bara reparationer eller utbyten efter att ett fel har uppstått. Ett serviceavtal som omfattar regelbundna besök kan förhindra problem innan de uppstår, vilket kan förlänga livstiden på dina komponenter och minska risken för oväntade avbrott.
Jag har solceller både på min bostad och på mitt fritidshus. Räcker det med ett serviceavtal?
Varje avtal är kopplat till en specifik solcellsanläggning. Därför måste du ha ett serviceavtal för varje anläggningsadress.
Jag vill byta serviceavtal, när börjar det nya avtalet gälla?
Du kan närsomhelst byta avtal. Bytet och den nya avgiften börjar gälla från och med nästkommande månad. Det senast tecknade avtalets villkor gäller. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig värdet på ett tidigare avtal om du väljer ett enklare avtal.
Kan jag teckna serviceavtal om jag köpt min anläggning av en annan leverantör?
Självklart kan du det. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt måste Wettersols servicetekniker få in uppgifter om din anläggning samt få åtkomst till digital övervakning till växelriktarens portal.
För detta tillkommer en uppläggningsavgift på 895 kr
Vilka komponenter ingår i serviceavtalet?
Serviceavtalet omfattar din solcellsanläggning och batteri för lagring av egenproducerad el.
Har du frågor om vårt serviceavtal?
Kontakta oss så hjälper vi dig vidare:
036-3300830 | info@wettersol.se
