Solpaneler – Service & Support

Fungerar inte dina solpaneler? Här hjälper vi dig att felsöka och avhjälpa de vanligaste problemen. Har du några andra frågor anmäl ditt ärende till support@wettersol.se
Läs mer här!

Min anläggning fungerar inte/producerar mindre el – Varför?

  1. Har du fått din nya elmätare från ditt elnätbolag?
    När din solcellsanläggning blivit installerad måste ditt elnätbolag byta ut din elmätare. Detta tar olika lång tid hos olika elnätbolag. Om bytet av elmätare drar ut på tiden kan du kontakta ditt elnätbolag för att ta reda på när bytet är planerat att genomföras. Du ska inte starta anläggningen innan mätaren är bytt då det skulle medföra extra kostnader för dig som kund.
  2. Är AC- & DC-brytaren påslagen? 
    Om bytet av elmätare är genomfört och anläggning ändå inte producerar någon el kan du kontrollera att AC-brytaren (säkerhetsbrytaren) och DC-brytaren (på växelriktaren) är påslagen. Om inte, slå på AC- & DC-brytaren. Slå alltid av/på AC-brytaren först och sen DC-brytaren.
  3. Kontrollera växelriktarens ledlampa och eventuella felmeddelanden
    Om växelriktarens display är släckt bör du kontrollera samtliga säkringar i säkringsskåpet, inklusive huvudsäkringen.

    Solaredge
    Solaredge: Ljusspecifikationer

    Sungrow

  4. Visas något felmeddelande i displayen/har anläggningen tappat internetuppkopplingen?
    koppla SolarEdge växelriktare till WiFi i app. Användarbok Sungrow – Felmeddelanden
  5. Är solpanelerna fria från smuts/i skugga?
    Kontrollera om solpanelen som producerar mindre el täcks av skugga, snö, löv eller smuts. Det kan ibland störa produktionen. Hittar du inte någon orsak till felet är du välkommen att kontakta oss på support@wettersol.se. Se hur du anmäler ett supportärende här.

En solpanel är skadad – vad gör jag?

Anmäl ett supportärende till support@wettersol.se. Hur du anmäler ditt ärende finns beskrivet här. Mer information om hur du ska gå till väga om det gäller ett försäkringsärende finner du under frågan nedan.

Hur anmäler jag ett försäkringsärende?

1. Kontakta ditt försäkringsbolag och gör en skadeanmälan. Om det registreras som ett försäkringsärende kommer ditt försäkringsbolag därefter skicka en reparatörsrapport till dig.

2. Skicka in reparatörsrapporten till oss via mejl.

E-post: support@wettersol.se Skriv ”Skadeanmälan” i menyn

3. När vi fått din reparatörsrapport anmäler vi ditt ärende till våra reparatörer. De kontaktar dig för att boka en tid för att inspektera skadan.

4. Därefter gör vi en beräkning på vad det skulle kosta att laga din solcellsanläggning och skickar denna till dig.

5. Du skickar kostnadsberäkningen till ditt försäkringsbolag. När de har godkänt reparationskostnaden hör du av dig till oss.

6. Vi kontaktar våra reparatörer och de bokar in en tid med dig för att utföra reparationen.

7. När arbetet är klart skickar vi fakturan till dig. Du betalar den och kontaktar därefter ditt försäkringsbolag gällande din ersättning.

Blixten slog ner i min solcellsanläggning – vad gör jag?

Det är inte alltid lätt att veta om det är blixten som slagit ned i dina solpaneler. Om du är osäker kan du kontakta oss så gör vi en felsökning.

Vid blixtnedslag:

  1. Blixtnedslag omfattas inte av produktgarantin, därför behöver du göra en skadeanmälan hos ditt försäkringsbolag.
  2. Du behöver också göra en felanmälan till oss, skicka till support@wettersol.se. Se hur du anmäler supportärendet här.

Behöver en solcellsanläggning underhållas?

I regel kräver en solcellsanläggning mycket lite underhåll. Många undrar om det är viktigt att tvätta solcellerna under sommaren eller skotta under vintern. Vi på Wettersol skulle av erfarenhet säga att det kräver mer energi än vad det ger. Regnet brukar sköta det mesta sommartid, och på vintern är det så pass lite energi i solstrålarna att det knappt märks om det ligger snö på eller inte.

Solcellsanläggningens brytare mår bra av att motioneras och rekommenderas alltså att vrida av och på någon gång per år, annars riskerar dessa att ärja

Såhär stänger du av din växelriktare

Såhär sätter du igång din växelriktare

Fungerar min solcellsanläggning även om batteriet har gått sönder?

Ja, dina solpaneler producerar el som vanligt även om batteriet inte fungerar. Enda skillnaden är att solelen inte kan lagras i batteriet. MEN, du måste stänga av batteriet och därefter starta om växelriktaren. Om batteriet är sönder och påslaget kan det skapa störningar i växelriktaren. 

Såhär stänger du av din växelriktare och batteri

Såhär slår du på din växelriktare


Anmäl Supportärende

Min solcellsanläggning, batteri, växelriktare, eller elbilsladdare krånglar, vad gör jag?

1. Skicka ett mail till support@wettersol.se och beskriv ditt ärende så kommer vår servicetekniker eller elektriker höra av sig till dig inom kort.

2. Följ nedan instruktioner:

Skriv i ämnesrad: Adress + Felanmälan. Tex, Fanérgatan 18 Habo, Batteriet är avstängt.

Ge nedan information om dig som kund i mail:

  • Namn
  • Adress där anläggningen är installerad
  • Telefonnummer
  • Beskriv ärendet. Vilken produkt som strular och när den började strula.

Exempel:

Till: support@wettersol.se

Ämnesrad: Fanérgatan 18 Habo, Batteriet är avstängt.

Namn: Andreas Andersson
Adress: Fanérgatan 18, 56633 Habo
Nummer: 070-0000000
Ärende: Får inte igång batteriet. Har försökt starta om det utan resultat. Hände förra veckan.

Är du inte kund hos oss erbjuder vi inte support. Då får du vända dig till din solcellsinstallatör.

Kontakta oss