Växelriktare – Service & Support

Har du problem med din växelriktare eller dess internetuppkoppling? Här hjälper vi dig att felsöka och avhjälpa de vanligaste problemen. Har du några andra frågor anmäl ditt ärende till support@wettersol.se Läs mer här!

Min växelriktare fungerar inte – vad gör jag?

  1. Starta om din anläggning. Det kan behövas om du tex haft strömavbrott.
  • Avstängning av solcellsanläggning: 
    • Stäng av AC-brytaren märkt Elkopplare för produktionsanläggning
    • Vrid DC-brytaren på växelriktarens vänstersida till läge OFF. Vänta 10 min före arbete. 
  • Start av solcellsanläggning:
    • Slå först på AC-brytaren
    • Därefter DC-brytaren 

Växelriktaren är utrustad med inbyggda överspänningsskydd på AC- & DC-sidan samt jordfelsbrytare.

Hur man stänger av sin växelriktare från Sungrow

Hur du slår på din växelriktare från Sungrow

Hur stänger jag av mitt batteri och växelriktare?

  • Tryck först på batteriets av/på-knapp en gång för att den ska ”vakna”. Stäng sedan av batteriet genom att hålla inne av/på-knappen i 4-6 sekunder. Vänta någon sekund. Sedan kommer säkringarna på höger sida att slå ifrån. 
  • Växelriktaren stängs av genom att vrida DC-Switchen på vänster sida om växelriktaren. Dra den från ON till OFF. 

 

Min växelriktare har ingen internetuppkoppling – vad gör jag?

Börja med att kontrollera att du har WiFi täckning vid växelriktaren. Åtgärda eventuella problem med din internetanslutning eller ditt WiFi. Har du bytt WiFi-router eller lösenordet till routern behöver du återansluta växelriktaren till ditt Wi-Fi och konfigurera lösenordet på nytt. Det gör du enkelt i din app.

Hur du ansluter din Sungrowväxelriktare till WiFi

Läs mer här:

Koppla SolarEdge växelriktare till WiFi i app.

Guide – Sungrow Växelriktare Hybrid (sid. 79)

 

Min växelriktare visar en felkod – varför?

  1. Kontrollera din huvudsäkring och jordfelsbrytare. Åtgärda eventuella problem med dessa.
  2. Om problemet kvarstår är du välkommen att kontakta oss på support@wettersol.se. Se hur du anmäler ett supportärende här.

Vad betyder det om någon av lamporna blinkar eller lyser?

Din växelriktares LED-lampor indikerar systeminformation, exempelvis fel eller prestanda. Läs vad de olika lamporna betyder här: 

Solaredge: Ljusspecifikationer

Sungrow – Ljusspecifikationer

Såhär tolkar du dem olika färgerna på LED-dioden

Min ethernetkabel är trasig – vad gör jag?

Om det endast är kabeln som krånglar kan du byta ut den själv. Om du är osäker anmäl ditt supportärende till oss så hjälper vi dig att boka en behörig installatör som kan åtgärda felet eller byta ut din kabel support@wettersol.se

Läs om hur du anmäler ett supportärende här.


Anmäl Supportärende

Min solcellsanläggning, batteri, växelriktare, eller elbilsladdare krånglar, vad gör jag?

1. Skicka ett mail till support@wettersol.se och beskriv ditt ärende så kommer vår servicetekniker eller elektriker höra av sig till dig inom kort.

2. Följ nedan instruktioner:

Skriv i ämnesrad: Adress + Felanmälan. Tex, Fanérgatan 18 Habo, Batteriet är avstängt.

Ge nedan information om dig som kund i mail:

  • Namn
  • Adress där anläggningen är installerad
  • Telefonnummer
  • Beskriv ärendet. Vilken produkt som strular och när den började strula.

Exempel:

Till: support@wettersol.se

Ämnesrad: Fanérgatan 18 Habo, Batteriet är avstängt.

Namn: Andreas Andersson
Adress: Fanérgatan 18, 56633 Habo
Nummer: 070-0000000
Ärende: Får inte igång batteriet. Har försökt starta om det utan resultat. Hände förra veckan.

Är du inte kund hos oss erbjuder vi inte support. Då får du vända dig till din solcellsinstallatör.

Wettersol firar fem år. Gruppbild
Få offert